Hoe is dat nou? Als basisarts werken bij een grote klant!

De wekker gaat. Je doet je ogen op en ziet dat het nog vroeg is. Maar je weet dat je vandaag bij een grote klant moet zijn, een bedrijf met meer dan 2000 werknemers. De eerste keer dacht ik nog: “jeetje, dit is een erg groot bedrijf waar ik als arts verantwoordelijk zal zijn voor het verzuim van zoveel mensen, en dat als beginneling in het vakgebied.” Maar na enkele werkdagen merkte ik dat ik al snel gewend was aan de grootte van het bedrijf.

 

De dag voor het spreekuur ontvang ik de planning voor de volgende dag.Ik kijk dezelfde dag nog welke werknemers allemaal op het spreekuur verschijnen. Omdat ik vaker bij deze klant ben, zie ik snel of er werknemers tussen zitten die je al kent.

Dus nadat de wekker is gegaan, je jezelf in je nette kleren hebt gehesen en de file hebt getrotseerd, is het tijd om aan de slag te gaan op de locatie. Na aankomst volgt er eerst een overleg met de casemanager van het bedrijf. In dit overleg krijg ik alvast wat voorinformatie over de verschillende werknemers van die dag, waarin ze aangeven wat er gebeurd is de afgelopen periode en welk pad ze voor ogen hebben met desbetreffende werknemer.

Hierna ga je aan de slag met je spreekuren. Doordat er goed gepland is en de spreekuren ruim opgezet zijn, is er genoeg tijd om de werkgever de ruimte te geven om te vertellen wat er is of hoe het nu gaat en kan ik daarnaast alle overige benodigde informatie uitvragen, zodat ik een goed en passend advies kan geven die gebaseerd is op zoveel mogelijk informatie van alle partijen.

De uitdaging is om tot een goed plan te komen waarin zowel de werkgever en de werknemer zich kunnen vinden. En niet ten koste van alles een vooropgezet plan er doorheen te drukken, aangezien dit vooral weerstand en frustratie van verschillende kanten oplevert. Het is ook altijd leuk om mensen te helpen in hun re-integratie, vooral als je dat terug hoort op je spreekuur. Het leuke aan een groot bedrijf is, dat je veel verschillende mensen ziet met allerlei verschillende functies. Hierdoor moet je veel schakelen tussen de verschillende gesprekken en dat maakt de dag erg gevarieerd. Daarnaast kun je ook een goede band opbouwen met de casemanager, aangezien er veelvuldig contact is, wat in mijn optiek erg waardevol en goed is voor de driehoeksverhouding.

Meer weten hoe  het is om aan de slag te gaan als basisarts? Durf jij de stap te maken? Lees hier verder….